PPM-granskaren om Mats Svensson 2000 AB och liknande tjänster för val av fonder i premiepensionen

PPM-granskaren granskar tjänster för val av fonder i premiepensionen, PPM


Den här bloggen tar upp webbsidan PPM-granskaren (hemsida). Den är till för att granska vissa tjänster för val av fonder i premiepensionen, PPM, med fokus på de tjänster som har den mest vilseledande marknadsföringen. Tjänster som presenterar sina historiska resultat på ett sätt som vilseleder nya kunder och befintliga till att tro att tjänsten går bättre än den faktiskt gör.

Samtidigt undviker man att på ett tydligt sätt visa hur stor avkastningen varit de senaste åren så att nya eller befintliga kunder kan bedöma om tjänsten är värd att satsa på. Det handlar då inte bara om vad man betalar i månaden utan även vad man riskerar betala i form av en dålig premiepension. De som driver tjänsterna tjänar pengar på månadsavgifterna, oavsett hur fondvalen går. Det finns ett egenintresse i att vinkla marknadsföring och information på ett sätt som i sig kan vara sant men som inte visar överordnat det kunden absolut vill veta:

"Hur har tjänsten gått de senaste åren? Är det värt att använda tjänsten kontra att stanna kvar eller välja AP7 Såfa/Aktiefond, som alla seriösa aktörer rekommenderar?"

Man utnyttjar att det är svårt att se igenom statistik och kurvor om man inte är bevandrad i ekonomi och matematik, och kan förstå själv att marknadsföringen är för bra för att vara sann. Man kan förlora hundratusentals kronor eller mer om man väljer en sådan tjänst och utnyttjar den i år efter år utan att förstå att man hade fått en mycket bättre avkastning om man hade valt AP7 Såfa eller AP7 Aktiefond.

Tjänsterna som granskas är:

Ett exempel är Mats Svensson 2000 AB som haft följande marknadsföring fram till i början på 2024

Ta del av min fondbytesinformation och öka möjligheten till högre avkastning
Sedan 2010 har mina kunder gjorts möjlighet att kopiera mina fondbyten och fått en fantastisk  värdeökning på sina PPM-konton.
Genomsnittet för sparare i PPM ligger på c:a 7.5%

En procent av 7.3 miljoner sparare i PPM har över +14% avkastning per år.

Sedan år 2000 har jag haft +17% i snitt per år.

Mitt saldo är i dag på över 2.2 miljoner och är ett av de högsta i Sverige.
Mats Svensson marknadsföring antyder att kunderna har fått en fantastisk värdeökning på sina PPM-konton, vilket inte stämmer. Den har i själva verket varit följande:

2011-2023 (13 år)
Mats Svensson: snittavkastning 5,4% per år
AP7 Aktiefond: snittavkastning 13,8% per år

2019-2023 (5 år):
Mats Svensson: snittavkastning 2% per år
AP7 Aktiefond: snittavkastning 15,4% per år

Hade kunderna valt att satsa sin premiepension, som man kanske har slitit för under ett långt arbetsliv, på en sådan tjänst om de hade dessa siffror framför sig? Om svaret är nej men att man ändå hoppade på eller stannat kvar, då har man blivit vilseledd.

AP7 Aktiefond är den fond som alla har i förvalsalternativet AP7 Såfa till 100% upp till 55 års ålder. Dvs. det trygga alternativet som alla seriösa aktörer rekommenderar och som historiskt haft en mycket bra avkastning. Det är den fonden man vill jämföra sig med om man funderar på att göra egna val eller ta rygg på någon tjänst som kan ge en högre avkastning.

Mats Svensson marknadsför sig själv eller har i tidningsartiklar kallats för PPM-gurun, PPM-oraklet eller PPM-proffset. Men får nu bekanta sig med PPM-granskaren.

Mer om detta kan läsas på webbsidan PPM-granskaren (hemsida)

Vad tycker du om den typen av marknadsföring och tjänst?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen