Senaste turerna kring Mats Svensson 2000 AB vs Konsumentverket angående vilseledande marknadsföring, olaglig telefonförsäljning av premipensionstjänst m.m.
Vilseledande marknadsföringKonsumentverket ser positivt på att bolaget har justerat marknadsföringen och förtydligat vilken avkastning Mats Svensson har haft sedan tjänsten startade. Både i nuvarande version av marknadsföringen och i tidigare version finns formuleringen ”ta rygg på en av Sveriges bästa fondsparare” (bilaga 1). På hemsidan anger bolaget även att de erbjuder ”Ett av marknadens bästa Nyhetsbrev” (bilaga 2). Konsumentverket vill skicka med en påminnelse om att en näringsidkare alltid måste kunna styrka det som den påstår. Det måste alltså finnas betryggande bevisning bakom påståendena att Mats Svensson är en av Sveriges bästa fondsparare samt att nyhetsbrevet är ett av marknadens bästa.
Det där med att bolaget skulle ha justerat marknadsföringen är inte sant. Mats Svenssons jurister lade fram ett förslag men fortfarande är marknadsföringen, där det inte framgår vilken avkastning tjänsten haft sedan den startade, inte uppdaterad på hemsidan. Det som inte framgår är bl.a.:
- Den genomsnittliga årliga avkastningen för Mats Svensson 2011-2023, under 13 år, var bara 5,4% samtidigt som att AP7 Aktiefond hade 13,8% per år.
- De senaste 5 åren hade Mats Svensson bara 2% i snitt per år medan AP7 Aktiefond hade 15,4%.
- De senaste 4 åren hade Mats Svensson -3,2% i genomsnittlig årlig avkastning!
Det finns också ett flertal reklamfilmer kvar med den otillåtna och vilseledande marknadsföringen på Facebook, Youtube och Instagram. Man kan tycka att en seriös aktör utan dröjsmål borde ta bort marknadsföring som Konsumentverkets jurister anmärker på, men Mats Svensson 2000 AB har istället låtit det mesta vara kvar. För då fortsätter ju månadsavgifterna att komma in, tidigare runt 1 miljon i månaden, samtidigt som att kunderna får en dålig avkastning och pension jämfört med AP7 Såfa / Aktiefond.
Märkligt även att konsumentverket "vill skicka en påminnelse" istället för att kräva att Mats styrker sina påståenden.
Telefonförsäljning trots förbud
Bolaget anger i sitt svar att telefonförsäljning riktad mot nya kunder inte tillämpas, men att bolaget kontaktar existerande kunder för att erbjuda ett nytt ettårigt avtal av prenumerationstjänsten.
Enligt 64 kap 46 § socialförsäkringsbalken (2010:110) får marknadsföring eller försäljning av tjänster eller produkter på premiepensionsområdet inte ske per telefon. Ett avtal som har ingåtts i strid med förbudet är ogiltigt. Om bolaget ringer befintliga kunder och erbjuder en förlängning av prenumerationstjänsten tecknas ett nytt avtal med konsumenten. Detta avtal bör enligt Konsumentverkets bedömning bli ogiltigt även om konsumenten är kund sedan tidigare.
Bra att det nu framgår att Mats Svensson 2000 AB brutit mot lagstiftningen och genomfört telefonförsäljning av premiepensionstjänst. Enligt tidigare brev från Konsumentverket kan detta straffas via en marknadsstörningsavgift. Kommer detta att ske? Rätt ska vara rätt.
Ärendet fortsätter och Konsumentverket inväntar svar på det man anmärkt på i senaste tillsynsbrevet. Kommer Mats Svensson att rätta till allt? Det riktigt irriterande är att detta har kunnat fortgå i så många år och skadan för pensionärerna har av PPM-granskaren uppskattats ligga i miljardklassen, mot om man istället hade valt att stanna kvar i AP7 Såfa eller Aktiefond. I kronor alltså i paritet med Allraskandalen men allt har gått helt under radarn från medias sida med undantag av artikeln i Expressen i år, Soffliggare slår PPM-experterna med råge.
Kommentarer
Skicka en kommentar